تور ایروان(ارمنستان)

اشنایی با کشور ارمنستان :

در ابتدا قصد داریم شما را با کشور ارمنستان اشنا کنیم . ارمنستان کشوری تاریخی است و دارای کلیسا های بسیاری میباشد . این کشوردارای جنگل های سر سبز و دشت های وسیع است،در هر چهار فصل بسیار دیدنی میباشد ،در بهار و تابستان هوای بسیار عالی دارد و تمامی خیابان ها سبز و زیبا میباشد ، در پاییز تمامی خیابان ها پوشیده از برگ با رنگ های مختلف میباشد و همه رنگ ها را میتوانید ببینید همراه با باران های پاییزی و هوایی مه الود ، در زمستان هم اکثرا هوا ابری ، بارانی ، مه الود و برفی میباشد ، حداکثر دما در این فصل بین ۵ الی ۱۰ درجه زیر صفر میباشد.

کشور ارمنستان یکی از بهترین انتخاب ها برای سفر است به چند دلیل :

۱/به دلیل شرایط اب و هوایی که در بالا توضیح داده شد وهمچنین این کشور ۴ فصل را دارا میباشد

۲/شما با هزینه ای مناسب به یک سفر خارج میروید .

۳/شما از سه طریق میتوانید به این کشور سفر کنید و حق انتخاب دارید : وسیله نقلیه شخصی،اتوبوس،هواپیما ، اگر با اتوبوس یا وسیله نقلیه سفر کنید ارزانتر میتوانید سفر کنید .

۴/امن بودن کشور از هر نظر ، ارمنستان نهمین کشور امن جهان میباشد.

۵/نزدیک بودن این کشور به ایران مخصوصا اگر هوایی سفر کنید ، مدت پرواز ۱:۱۵ دقیقه میباشد و اگر زمینی سفر کنید ۲۴ ساعت میباشد.

۶/فرودگاهی بودن ویزای این کشور ، اگر هوایی سفر میکنید ویزای شما فرودگاهی میباشد و اگر زمینی سفر کنید ویزای شما در مرز صادر میشود.

مساحت ارمنستان ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع میباشد ، جنوب شرقی قفقاز قرار دارد ، از سواحل جنوب شرقی دریای سیاه مقداری فاصله دارد. پایتخت ارمنستان ایروان میباشد . همچنین بزرگترین شهر این کشور است ، در راستای رود هرازدان واقع شده است، همسایه جنوبی ایران میباشد. تعداد ارمنی های سراسر جهان ۱۱/۰۰۰/۰۰۰ تخمین زده شده است که تقریبا سه میلیون انها در ایروان میباشند و بقیه انها در کشورهای دیگه میباشند. .واحد پول ارمنستان درام میباشد. مکالمه از ایران به ارمنستان حدودا دقیقه ۶۵۰ تومان میباشد اما از ارمنستان به ایران حدود ۱۹۰۰ تومان است . در ارمنستان برای عبور مرور میتوانید از ون ، اتوبوس استفاده کنید و برای مسیر هایی که مقداری با مرکز شهر فاصله دارند از تاکسی استفاده کنید ، هزینه عبور و مرور خیلی بالا نیست و تقریبا مانند ایران میباشد.

مدارک لازم برای سفر به ارمنستان چیست ؟

مدارک مورد نیاز بستگی به نوع سفر شما دارد اگر با هوایی سفر میکنید فقط پاسپورت با اعتبار ۶ ماه و فیش واریزی عوارض خروج از کشور ، همانطور که گفته شد ویزا هم فرودگاهی میباشد.اگر زمینی سفر میکنید مدارک لازم گواهینامه بین اللملی و اصل گواهینامه، پاسپورت با ۶ ماه اعتبار ، عوارض خروج از کشور،ویزا هم مرزی میباشد.

سفر با تور بهتر است یا شخصی ؟

انتخاب با شماست، این موضوع سلیقه ای میباشد و به شما برمیگردد که از کدام روش سفر بیشتر لذت میبرید ، اما در این مطلب ما درباره هر دو روش سفر و معایب و محاسن هر کدام برایتان توضیح میدیم که راحت تر انتخاب کنید .

۱/اگر قصد دارید بدون تور سفر کنید هزینه شما کمتر میشود اللخصوص اگر تعدادتان زیاد باشد اما مسافتی طولانی نسبت به سفری هوایی در پیش دارید.

۲/ ایروان شهر امنی است ولی در هرصورت سفر با تور سفر ایمن تری میباشد.

۳/اگر بدون تور سفر میکنید سعی کنید یک شخص ارمنی کنارتان داشته باشید ، در سفر با تور شما تور لیدر دارید.

یک تور مناسب ارمنستان چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

۱/ سعی کنید تور خود را از اژانسی تهیه کنید که خود کارگزار و اجرا کننده مستقیم تور باشد .

۲/تور لیدر شما باید مواردی که لازم است درباره ارمنستان بدانید در اختیار شما قرار دهد و مکان ها و جاذبه های ارمنستان را به شما معرفی میکند .

۳/ باید مواردی که در قرار داد شما ذکر شده است بدون کم وکسری اجرا شود.

۴/هتل هایی که در ارمنستان وجود دارند را برای شما توضیح دهند و حق انتخاب را به شما واگذار کنند .

۵/فقط و فقط تور هوایی نداشته باشد و تورهای زمینی هم برگزار کند و امکان انتخاب برای مسافر خود فراهم کند.

اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید ، با تور یا بدون تور شرکت سالی تیم به شما در همه مراحل کمک خواهد کرد .

رزرو هتل به صرفه تر است یا اپارتمان ؟

همانطور که گفته شد اگر تعدادتان زیاد است و بالای ۳ نفر هستید اپارتمان برای شما به صرفه تر از هتل است البته در صورتی که خودتان هتل را رزرو کنید زیرا هتل ها به علت همکاری که اژانس ها با انها دارند نرخشان با مسافر عادی تفاوت دارد و خیلی کمتر میباشد ، در هر صورت هر انتخابی که داشته باشید همکاران ما در همه مراحل شما را راهنمایی خواهند کرد.

هزینه تورها چقدر است ؟

قیمت تور به عوامل زیادی بستگی دارد که دراینجا به انها اشاره میکنیم :

۱/ فصلی که برای سفر انتخاب میکنید .

۲/تاریخی که دران فصل انتخاب میکنید مثل اخر هفته ، اعیاد ، تعطیلات ،روزهای خاص یا اینکه روز عادی و اوایل هفته .

۳/مدت اقامت شما

۴/تعداد ستاره های هتل

۵/نزدیک بودن یا فاصله داشتن هتل از مرکز شهر

با توجه به مواردی که ذکر شد میانگین قیمت تور از ۹۰۰ هزار تومان الی ۳ میلیون تومان میباشد . تورهای زمینی از ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۶۰۰ هزار تومان میباشد . در تورهای زمینی معمولا هر روز یک گشت به همراه نهار دارید که شما را با مکان های دیدنی و معروف ایروان اشنا میکنند از جمله : میدان اپرا ، پارک پیروزی ، کاسکاد یا هزار پله ، دریاچه سوان ، زاخگارور ، شهر تاریخی مذهبی اچمیادزین.

هواپیمایی اسمان و ماهان تقریباهر روز به ایروان پرواز دارند و شما میتوانید هر روزی که خواستید بدون تور هم سفر کنید همچنین اتوبوس ها هم هر روز به سمت ایروان حرکت دارند و شما میتوانید به راحتی به این کشور سفر کنید ، با ماشین شخصی هم که کاملا اختیار با شماست حتی ساعت حرکتتان فقط باید مواردی مانند اخذ پلاک بین المللی ، گواهینامه بین المللی ، چک کردن کامل ماشین از هر نظر که کاملا سالم باشد را انجام دهید

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید :

تهران : ۵۴۵۹۸۰۰۰

ارمنستان : ۰۰۳۷۴۹۳۰۲۷۹۱۶

همه چیز درباره سفر زمینی به ارمنستان

سفر زمینی به ارمنستان

اگر قصد سفر به ارمنستان با وسیله نقلیه شخصی خود دارید به نکات زیر توجه نمایید زیرا برخی امور را باید قبل از سفر و در ایران انجام دهید :

نمونه گواهینامه بین المللی


شخص یا اشخاصی که قرار است مسئولیت رانندگی را به عهده داشته باشند باید به پلیس+۱۰ و یا برخی اژانس های هواپیمایی که این کار انجام میدهند مراجعه نمایند و گواهینامه خود را بین المللی کنند.

مدارکی که برای گواهینامه بین المللی باید به همراه داشته باشید عبارت اند از : داشتن گواهینامه جمهوری اسلامی با اعتبار ۱ سال، برای دریافت گوهینامه بین المللی یک ساله.

برای دریافت گواهینامه بین المللی ۳ ساله مجددا داشتن گواهینامه جمهوری اسلامی با اعتبارسه سال .

یک قطعه عکس۳*۴ برای خانم ها با حجاب کامل

به همراه داشتن گواهینامه قبلی معتبر

به همراه داشتن گذرنامه

پر کردن فرمی که در ان موسسسه در اختیار شما میگذارند و شما باید هم به فارسی هم انگلیسی فرم را پر کنید.

مبلغ ۱۰۰ هزار تومن برای گواهینامه ۱ ساله

۱۱۵ هزار تومان برای گواهینامه یک ساله به همراه گواهینامه موتور

۳۰۰ هزار تومان برای گواهینامه ۳ ساله

خودرو شما باید از نظر فنی سالم باشد و حتما قبل از سفر از سالم بودن خودرو از هر جهت اطمینان کامل پیدا کنید زیرا این جاده بسیار پرپیچ و خم است و به ماشینی سالم نیاز دارد.

نمونه ای از پلاک بین المللی

در این مرحله شما باید پلاک ماشین خود را بین المللی کنید که کاپوتاژ نام دارد که به شما پلاک بین المللی میدهند ، برای انجام دادم این کار باید سند ماشین وکلیه مدارک مربوط به ماشین .برای دریافت پلاک بین المللی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید و به موسسسه های مربوطه مراجعه نمایید :

۱/سند ماشین

۲/بیمه نامه

۳/پاسپورت

۴/سند و فاکتور فروش

۵/گواهینامه

۶/کارت ماشین

هزینه کاپوتاژ حدود ۴۰۰ الی ۴۳۰ تومان میباشد.

سفر زمینی با اتوبوس

برای سفر با اتوبوس اولین کار تهیه بلیط میباشد که شما میتوانید از شرکت رویال سفر که معروفترین شرکت است تهیه کنید و هر روز ساعت ۱۱ به سمت ارمنستان حرکت میکند و مسافران را از پایانه بیهقی سوار و میدان جمهوری در ارمنستان پیاده میکند . شرکت دیدار سیر هم از پایانه غرب هر روز به سمت ارمنستان حرکت میکند و قیمت بلیط هر طرف حدود ۱۸۰ الی ۲۰۰ هزار تومان میباشد .اتوبوس ها ۲۵ نفره وی ای پی میباشد که مجهز به صندلی هایی بسیار راحت، صفحه نمایشگر و وای فای میباشد،  شما میتوانید بلیط یک طرفه هم تهیه نمایید و هر زمان که دوست داشتید میتوانید به شرکت های اتوبوسرانی رجوع کنید و بلیط خود را تهیه نمایید ، البته تا ۱۲۰ روز، زیرا کشور ارمنستان نیازی به ویزا ندارد و شما میتوانید تا ۱۲۰ روز در ارمنستان بمانید ،فقط دو الی ۳ روز قبل بلیط برگشتتان را تهیه نمایید.دفاتر شرکت های اتوبوسرانی در خیابان تیگران متس قرار دارد اما دفتر رویال سفر در هراپاراک واقع شده است .

جاده ایران به ارمنستان

نوردوز اخرین شهر مرزی ایران است که شما میتوانید امور مربوط به گمرکی را در این شهر انجام دهید مانند : کاپوتاژ ماشین البته در صورت به همراه داشتن مدارک و در صورت سفر با خودرو شخصی ،اما به علت ازدحام در مرز و معطلی زیاد بهتر است این کارها از قبل انجام شود،همچنین شما میتوانید  خروجی را انجا پرداخت کنید اما بهتر است زودتر پرداخت شود .

عوارض برای هر نفر مبلغ ۲۵ هراز تومان میباشد. اتوبوس شب به مرز میرسد و اصولا ۱ الی ۲ ساعت معطلی در مرز وجود دارد،بهتر است ساک و چمدان هایی که همراه خود دارید دارای چرخ باشد زیرا باید فاصله بین دو مرز زمینی و پیاده طی شود . مسیری که اتوبوس طی میکند شهرهای زیر میباشد : تهران،کرج،قزوین،زنجان،تبریز،جلفا،نوردوز و شهرهای بعد از مرز. اتوبوس معمولا برای صبحانه در یک رستوران در شهر گریز توقف میکند. مسیری که اتوبوس از تهران تا ایروان طی میکند ۱۲۰۰ کیلومتر میباشد ، که از تهران تا جلفا حدود ۸۰۰ کیلومتر میباشد و از جلفا تا ایروان ۴۰۰ کیلومتر میباشد، که این جاده بسیار هولناک و پر پیچ و خم میباشد و در بعضی جاها ممکن است پیچ به ۹۰ درجه برسد ،این جاده کوهستانی ، نیمه بیابانی ، جنگلی میباشد.

که به گفته برخی از مسافران هولناکترین جاده ای که تا به حال دیدند میباشد. پس اگر شرایطش را دارید و یا اگر از جاده میترسید بهتر است هوایی سفر کنید و یا یک شب در تبریز استراحت کنید. هزینه هر لیتر بنزین ۱ دلار میباشد.

نکته : برای سفر زمینی و عبور از مرز از به همراه داشتن داروهای کدئین دار و بدون نسخه جدا خودداری نمایید.

ایا میتوان با قطار به ارمنستان سفر کرد ؟

متاسفانه خط مستقیم بین ایران و ارمنستان نیست ، اما قبلا بین تهران و مسکو راه اهن وجود داشت که در مرز ایران از منطقه جلفا و شوروی به یکدیگر وصل میشد پس از جنگ جهانی دوم این خط بسته شد . اما صحبت هایی درباره راه اندازی مجدد این خط شده است و ممکن است در اینده احداث شود. اگر قصد سفر به وسیله قطار را دارید در حال حاضر میتوانید از ارمنستان به گرجستان سفر کنید .

نکته : وقتی به ایروان میرسید چه با ماشین شخصی چه هوایی چه زمینی اگر بدون تور باشید و بدون هتل افرادی به سراغ شما می ایند که ممکن است اقا یا خانم باشند و به شما پیشنهاد اجاره خانه میدهند اگر ۳ نفر به بالا باشید برایتان به صرفه هست اما باید مراقب باشید چون ممکن است از شما سو استفاده کنند ما به شما توصیه میکنیم از تور استفاده کنید یا برای اجاره خانه و هتل به شرکت های معتبر مراجعه کنید .

بهتر از به همراه خود دلار ببرید و برای تبدیل به درام از صرافی های داخل ایروان استفاده نمایید

نوع دیگر سفر به ارمنستان هوایی میباشد که به طور متوسط ۹۰۰ الی ۳ میلیون تومان هزینه دارد که این مبلغ به عواملی چون : فصل سفر ، مدت اقامت ، ستاره های هتل ،بستگی دارد .بلیط تک هواپیما برای ایروان تهران از ۷۴۰ تا ۱۴۰۰ میباشد. سفر هوایی یا زمینی هر کدوم معایب و محاسنی دارند مثلا در سفر هوایی شما ۱:۱۵ دقیقه در مسیر هستید و مسافت بین ایران و ارمنستان بسیار کوتاه و اسان است اما هزینه اش نسبت به زمینی خیلی بیشتر است مخصوصا اگر همه خانواده باشند اما در سفر زمینی مسیر بسیارطولانی است اما هزینه ان کم است ، پس انتخاب با شماست که از چه طریقی میخواهید سفر کنید .

برای تهیه تور و انجام امور در ارمنستان با  سالی تیم تماس حاصل نمایید : 

دفتر تهران :54598000

ارمنستان : 0037493027916

همه چیز درباره سفر با اتوبوس به ارمنستان

سفر به ارمنستان با اتوبوس

مسافت بین ایران و ارمنستان چقدر است ؟ مسافتی که باید رانندگان اتوبوس بین دو پایتخت طی کنند حدود ۱۲۰۰ کیلومتر میباشد، که معمولا این مسافت را رانندگان اتوبوس  در مدت زمان ۲۴ ساعت طی میکنند و تقریبا در مرز حداقل یک ساعت معطلی وجود دارد .

به جز ارمنستان شما میتوانید برای سفر به استانبول ، تفلیس ،سلیمانیه از اتوبوس استفاده وی ای پی ۲۵ نفره استفاده کنید.  اگر شما با ماشین شخصی خود سفر کنید ممکن است این مسیر را کمتر از ۲۴ ساعت طی کنید زیرا هندل کردن ۴ نفر خیلی راحت تر ۲۵ نفر است و شما با اخیتار خود میتوانید توقف داشته باشید یا نداشته باشید که زودتر به مقصد برسید.

نمونه ای از صندلی های اتوبوس های وی ای پی

از جمله شرکت های مطمئن و معروف رویال سفر میباشد که از شرکت های حمل و نقل تهران ، تبریز میباشد . رویال سفر هر روز برای حرکت به سمت ارمنستان اتوبوس وی ای اماده دارد که زمان حرکتشان ساعت ۱۱:۳۰ از ترمینال بیهقی یا ارژانتین میباشد .

راننده اتوبوس و کمک راننده ها بسیار خوش اخلاق هستند و همه انها در رانندگی بسیار حرفه ای میباشند و جاده ایروان به تهران به اصطلاح مثل کف دستشان بلدند.

کمپانی دیگری به اسم ایران پیام هر روز ساعت ۱۲ از نارمک حرکت میکند و ساعت ۱ از ترمینال ازادی ، در واقع شما به راحتی میتوانید به ارمنستان سفر کنید و هر وقت اراده کردید یا کار فوری داشتید میتوانید اقدام کنید، هم به علت حرکت هر روز اتوبوسها هم به دلیل حرکت از نقاط مختلف شهر، حق انتخاب شما محدود نمیباشد. هزینه بلیط رفت و برگشت از ۳۶۰ الی ۴۰۰ هزار تومان میباشد.

نمایی از داخل یک اتوبوس وی ای پی

برای تهیه بلیط رفت و برگشت شما میتوانید به سایت مراجعه نمایید و بلیط خود را رزرو کنید . وقتی که به ایروان رسیدید دو روز قبل برگشت به ایران به دفتر رویال سفر مراجعه نمایید، بلیط خود را اکی کرده و دریافت نمایید .

مراقب اجناس مهم خود باشید مانند پول ، موبایل ، طلا و ....

دفتر رویال سفر در میدان هراپاراک قرار قرار دارد . همچنین دفاتر شرکت های دیگری در خیابان تیگران متس قرار دارد .

 

شرکت هایی که شما میتوانید با انها به ارمنستان سفر کنید عبارت اند از : رویال سفر که معروفترین انهاست ، گیتی پیما ، دیدار سیر گیتی . تمامی اتوبوس هایی که به ایروان می ایند در میدان شاهومیان می ایستند ، شاهومیان کمی پایینتر از میدان هراپاراک قرار دارد .

رویال سفر هم در میدان شاهومیان مسافران را سوار میکند .  برای برگشت (ایروان به تهران) اتوبوس رویال سفر هر روز ساعت ۱۰ صبح حرکت میکند همانطور که قبلا گفتیم اتوبوس از میدان شاهومیان حرکت میکند .مسافرین محترم باید توجه داشته باشند که باید حداقل یک ساعت و حداکثر نیم ساعت قبل از حرکت اتوبوس در محل حضور داشته باشند.

 

برای سفر با اتوبوس به نکات زیر توجه فرمایید :

اگر در فصل سرما به ارمنستان سفر میکنید لباس گرم به نردیک خود داشته باشید زیرا سرمای مرز بسیار زیاد میباشد و غیر قابل تحمل و به علت معطلی در مرز حتما باید پوشش مناسب داشته باشید

۱/ یک ساک دستی یا کوله، یک چمدان برای هر نفر مجاز است .

۲/نوشیدنی های ممنوع و یا ظروف ان برای ورود ارمنستان ممنوع میباشد.

۳/از اوردن قرص هایی که به ان اشاره میکنیم خودداری نمایید زیرا اگر این قرص هارا از شما بگیرند به مدت ۶ ماه تا ۲ سال به زندان مرزی فرستاده میشود این قرص ها عبارت اند از : قرص های مواد مخدر ،قرص های ترک اعتیاد،قرص های روانگردان،قرص های کدیین دار .

۴/ از وسایل شخصی و گران بهای خود مانند : طلا ،پول،پاسپورت،مبایل خیلی خیلی مواظبت کنید.

۵/ وقتی وارد مرز شدید تلفن همراه را روی حالت هواپیما قرار بدید یا خاموش کنید، تا حد امکان دست فروشانی که در مرز ایران هستند سیم کارت خریداری نکنید. مقداری که دلار نیاز دارید میتوانید از مرز خریداری کنید.

اپراتورهایی که در ارمنستان وجود دارند عبارت اند از : بی لاین ، ویوا سل و یوکام نام دارند.

۶/ اتوبوس ها در رستوران های مطمئن بین راه با غذا های خوش طعم و قیمت های مناسب  توقف میکنند .

۷/ از شوخی های نامناسب با مامورهایی که در مرز هستند جدا خودداری نمایید.

۸/ سعی کنید مقداری تنقلات همراه خود ببرید مثل : میوه ، شکلات ، پفک و.... . همچنین غذایی حاضری به این دلیل که ممکن است اتوبوس ۳ یا ۴ ساعت اتوبوس جایی وقف نکند.

جاده تهران به ارمنستان جاده ای خطرناک ، با پیچ های زیاد، باریک و دو طرفه است ولی راننده های این شرکت ها بسیار حرفه ای میباشند و چشم بسته کل مسیر میروند به این خاطر که همش در این راه هستند و برایشان به یک چیز روتین تبدیل شده ، اگر میترسید بهتر است از سفر زمینی پرهیز کنید . اگر سوار ماشین میشوید و حالتان بد میشود بهتر از قرص زد تهوع استفاده کنید و سعی کنید بیستر مسیر را بخوابید ، جاده بعد از مرز بدتر از جاده قبل از مرز میباشد اما در تابستان و بهار این جاده بسیار بسیار زیباست.

برای ارتباط با ما با شماره های زیر تماس حاصل نمایید :

دفتر تهران :۵۴۵۹۸۰۰۰

ارمنستان : ۰۰۳۷۴۹۳۰۲۷۹۱۶

نوع حجاب در ارمنستان

حجاب در ارمنستان

در ارمنستان هم مانند سایر کشورهای اروپایی حجاب ازاد و اختیاری است . افراد هر سبکی که دوست داشته باشند لباس میپوشند ، اما جالب است بدانید که از لباس های خیلی باز استفاده نمیکنند البته نه همه انها ، و بیشتر علاقه به لباس های بلند و پوشیده دارند و به اصطلاح با حیا هستند . در ارمنستان همه افراد میتوانند ازادانه لباس بپوشند از هر قوم و هر کشوری که باشند همچنین ایرانی ها و ممنوعیتی وجود ندارد.

ایا در ارمنستان برای ورود به کلیسا و مکان های مقدس افراد باید پوشش خاصی داشته باشند ؟

همانطور که میدانید ارمنستان نخستین کشوری استکه مسیحیت را پذیرفت و پوشش خاصی برای ورود به کلیسا الزامی نمیباشد و اگر کسی براساس اعتقادش و احترام این کار انجام میدهد و این امر اختیاری است . هر چند باید بدانید که همه افراد برای ورود به کلیسا از لباس های پوشیده و مناسب استفاده میکنند در واقع باید اینگونه باشند و برای احترامی که برای کلیسا و مکان های مقدس قایل هستند از صمیم قلب اینکار را انجام میدهند مانند ما ایرانی ها که وقتی وارد حرم مسجد یا جایگاه مقدسی میشویم با پوشش مناسب یا حتی چادر وارد میشویم حتی اگر چادر یا پوشش اجباری نباشد . همچنین در کلیسا وارد شدن به محراب ، ورود با خوراکی ، کلاه . هرگونه نوشیدنی ممنوع میباشد.

لباس های سنتی مردم ارامنه چگونه است بهتر است کمی با لباس های محلی انها اشنا شوید ؟

لباس سنتی در ارمنستان برای مردان معمولا از جنس پنبه و ابریشم است ، شبیه لباس های شمالی ها در ایران میباشد و شبیه لباس های مردان گرجستان  در واقع مخلوطی از این دو مدل لباس میباشد . این شباهت به علت تاثیری است که اداب و رسوم، فرهنگ ایرانی بر منطقه قفقاز گذاشته است .

لباس سنتی برای زنان دراز نامیده میشود این لباس به لباس های زنانی که  در ملت های دیگر سکونت دارند شباهت دارد و لباس های بلندی است که روی ان کار دست انجام شده (زردوزی) به همراه روسری های شاد و رنگی.

در ارمنستان برای جشن ها و فستیوال هایشان هم از پوشش های خاص استفاده میکنند که اکثرا این پوشش ها محلی و سنتی میباشد.مثلا در جشن تولد ایروان در مکان هایی مثل اپرا ، نورت اونیو و...... در مراسمی که برگزار شد  چند گروه رقص منتظر ایستاده بودند که به روی استیج بروند و به اجرا بپردازند که هر کدام از این گروه ها لباس متفاوتی به تن داشتند و همانطور که گفته شد محلی بودند اما متفاوت از یکدیگرهستند .

چه لباس هایی برای سفر به ارمنستان مناسب میباشد ؟

شرایط اب و هوا در تابستان چگونه است ؟ دراین فصل اب و هوای ارمنستان خشک و گرم میباشد پس اگر در این فصل به این کشور سفر میکنید بهتر است از از لباس های خیلی نازک استفاده کنید.

شرایط اب و هوا در بهار چگونه است ؟ در فصل پاییز و بهار شب ها معمولا سرد است اما در روز گرمتر از شب میباشد. پس اگر در این فصل به ارمنستان سفر میکنید بهتر است همراه خود لباس های کمی ضخیم مانند یک بلیز استین بلند و یا سوییشرت  یا بارانی داشته باشیید همچنین چتر هم همراه خود بیاورید  زیرا در بهار و پاییز رگبارهایی مانند شمال ایران میگیرد .

شرایط اب و هوا در زمستان چگونه است ؟ در زمستان هوای پایتخت به شکلی سرد نمیشود که غیر قابل تحمل باشد بیشتر سرما برای شهر های اطراف ایروان میباشد که این سرما توام با برش برف میباشد(میانگین دما در این فصل ۲ تا منفی ۱۰ میباشد ) بنابراین در این فصل باید از لباس های کاملا گرم و زمستانی استفاده کنید. مانند دستکش ، شال های ضخیم ، کاپشن گرم و نیم بوت. نکته قابل توجه این است که بعضی از مردم ارمنستان به دلیل اینکه در کشور سردسیر بزرگ شده اند و عادت به سرما دارند با دامن و بدون هیچ پوششی در ناحیه پا وارد خیابان میشوند و در کمال ارامش قدم میزنند و حتی دیده شده که یک اقا در هوای ۳ الی ۴ درجه بالای صفر و با وجود باد و باران در دریاچه سوان شنا میکرد . در مسکو هم به این دلیل که عادت به سرما دارند به همین راحتی بیرون می ایند.

شرایط اب هوا پاییز چگونه است ؟ درپاییز معمولا اوابل فصل هوا معتدل و خوشایند میباشد فقط در شب کمی سرد میشود اما از اواسط ابان رو به سردی میرود، برخی از روزها هم ابری و بارانی است .

در ارمسنتان معمولا زنان به ظاهر خود بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت میدهند حتی اگر از نظر مالی ضعیف باشند ، انها اکثرا موهای ارایش شده و شسوار کشیده دارند حتی بعضی از انها صبح اول به ارایشگاه میروند بعد از خانه خارج میشوند ، لباس هایشان معمولا طوری است که انگار به مهمانی میروند و اکثرا از کفش هایی با پاشنه های بسیار بلند استفاده میکنند جالب اینجاست که اصولا به سختی راه میروند اما باز هم این نوع کفش را ترجیح میدهند .

در دیسکو های ارمنستان خانم ها معمولا از لباس های باز استفاده میکنند مانند شرتک کوتاه، دامن کوتاه،پیراهن دکلته و ....... . .طبق معمول هم از کفش های پاشنه بلند استفاده میکنند.

البته این موضوع سلیقه ای است و ممکن است افرادی هم با لباس های معمولی وارد دیسکو شوند .رنان روسپی حاضر در دیسکو نحوه لباس پوشیدنشان با مردم عادی فرق دارد و اکثرا از لباس های مجلسی یا لباس های شب استفاده میکنند گاهی هم نه اما چیزی که مشخص است ۱۰۰% از لباس های باز استفاده میکنند و با نوع پوشش حرکات یا نحوه ارایششان میتوان انها را از بقیه افراد تشخیص داد.

جهت ارتباط با ما با شماره های زیر تماس حاصل نمایید :

دفتر تهران : ۵۴۵۹۸۰۰۰

ارمنستان : ۰۰۳۷۴۹۳۰۲۷۹۱۶

جشن کریسمس چیست ؟ چطور پدید امده است ؟

کریسمس که نام دیگر ان نوئل استو یکی دیگر از نام ها یول است که خیلی مرسوم نیست اما در این مطلب به تاریخچه ان اشاره میکنیم در دین مسیحت برای بزرگداشت تولد عیسی میباشد.اکثر افراد کلیسای کاتولیک و طرفداران پروتستان این جشن را در روز ۲۵ دسامبر برگزار میکنند و برخی هم در نیمه شب ۲۴ دسامبر جشن میگیرند. البته این تاریخ ها بیشتر جنبه نمادین و سنتی دارند و بعید است که زادروز مسیح در این تاریخ باشد.کریسمس به زبان انگلیسی CHRISTMAS نوشته میشود.

در مجموع کریسمس زادروز مسیح میباشد که از رسوم کهن سکولار جشن های زمستانه ساتورنالیا تاثیر گرفته است . این جشن باشکوه در کل دنیا برگزار میشود اما نحوه برگزاری به حضور مسیحیان در مناطق مختلف ،فرهنگ ،اداب و رسوم ،مراسم های زمستانه بستگی دارد و روشهای مختلفی تا به امروز در محل ها و مناطق مختلف اجرا شده است.

جشن های زمستانه چیست ؟

شب زیبای زمستانی در کریسمس

در اداب و رسوم برخی از فرهنگ ها این جسن های زمستانه بسیار حائز اهمیت میباشد و تقریبا قسمتی از این جشن ها مربوط به کاهش یافتن محصولات و کار کشاورزی در این فصل مربوط میشود.

بابا نوئل در شب کریسمس

از نظر دینی ایستر عید پاک یکی اط مهمترین جشن ها بوده و حتی کریسمس کم اهمیت تر نسبت به این جشن میباشد. یول ،ناتالیس سولیس ایویچتی،ساتورنالیا از جمله جشن های زمستانه میباشد.

جشن ساتورنالیا :ساتورنالیا یکی از مشهورترین جسن های زمستانه در دوره رومن ها تلقی میشد. این جشن وقت تفریح و استراحت،شادی و تمام شدن قانون های مرسوم به حساب می امد .این مراسم برای ادای احترام به ساتورن در تاریخ ۱۷ الی ۲۴ دسامبر انجام میشد ولی در دوره امپراتوری به ۵ الی ۷ روز کاهش پیدا کرد .

جشن یول : این جشن خدودا در اخر ماه دسامبر و اوایل ماه ژانویه برگزار میشود و منظور از برپایی این جشن پرستیدن و ستایش خدای رعد ، انها یک عدد کنده بزرگ چوب را اتش میزدند و هر چقدر جرقه اتش بیشتر بود به معنی تعداد گوساله و خوک های متولد شده در سال اتی بود و بعد اتش میزدند ، معمولا مراسم تا سوختن تمامی کنده ادامه پیدا میکرد حتی ممکن بود ۱۲ روز هم طول بکشد.

 

از این رو که اروپای شمال جز اخرین افرادی بودند که دین مسیحیت را پذیرفتند مراسم و
جشن های انان که در دین مسیحیت مرسوم نبود در تشکیل کریسمس تاثیربسزایی گذاشت. مثلا در اسکاندیناوی همچنان به کریسمس میگویند یول که این اسم به مرور زمان در زبان انگلیسی و المانی به کریسمس تبدیل شد.


جشن ناتالیس سولیس ایویچی : این مراسم در تاریخ ۲۵ دسامبر به منظور میلاد خورشید شکست ناپذیر برپا میشد برای پرستش پروردگار خورشید بود. الگابالوس پادشاه روم این بنا کننده این مراسم بود و در زمان اریلیان بسیار بسیار شهرت داشت. ۲۵ دسامبر روز انقلاب زمستان میباشد و همچنین شکست ناپذیر بودن خورشید در برابر زمستان است .

اداب و رسوم کریسمس چیست ؟

اویزان کردن عکس حضرت عیسی در منزل و در خیابان ها،مغازه ها و در تمام نقاط شهر
تهیه کردن درخت کریسمس و دیزاین کردن ان به وسیله اجسامی چون ربان،ریسه ، گوی و...... .
خرید هدیه و ردو بدل کردن ان بین افراد .


وجود بابا نویل در شهر با کیسه ای پر از هدیه روی دوشش و با ظاهری دوست داشتنی : ریش های بلند و یکدست سفید ، لباس قرمز با اندامی چاق ، چهره ای مهربون و خوشرو .

حکایت درخت کریسمس و استفاده از ان ؟

 

تاریخچه این درخت به قرن ۱۶ میلادی در المان باز میگردد ، وقتی که مسیحی ها درختانی اراسته شده همراه خود به خانه می اوردند .همینطور در ان موقع افرادی به وسسیله چوب هرم هایی درست میکردند و این هرم ها را با چوب و شاخه های درختانی که در تمام فصول سبز هستند مانند کاج و شمع اراسته میکردند . به مرور زمان این رسم در قسمت های مختلف اروپا مورد استقبال قرار گرفت . در انگلیس در سال ۱۸۴۱ پرنس البرت که همسر ملکه ویکتوریا بود یک درخت کریسمس زیبا و با شکوه که با اشیایی چون شمع ، شکلات و ابنبات های مختلف ، میوه و ..... دیزاین شده بود به همراه خود به کاخ ویندسور اورد و این امر باعث شد که درخت کریسمس رواج پیدا کند و به مد تبدیل شود.
مشخص است که اکثر خانواده های پولدار و مرفح انگلیس از این کار استقبال کردند و مبالغ هنگفتی برای خرید درخت کریسمس و دیزاین کردن ان پرداخت میکردند. بعد ها در سال ۱۸۵۰ دیزاین و تزیین درخت کریسمس تغییر پیدا کرد و شامل چیزهای دیگری از جمله عروسک ، سازهای کوچک ، اسبای بازی ، تفنگ اسباب بازی ، شمشیر، لوازم خانگی های کوچک، بدلیجات ، خوراکی و میوه جات.

برخی از امریکایی ها درخت کریسمس را عجیب میپنداشتند و نخستین درخت در امریکا توسط المانی ها نشان داده شد و این درخت به منظور جمع اوری کمک مردمی برای کلیسا بود و در محیط بیرونی کلیسا قرار داشت اما قرار دادن این درخت برای مردم انجا ناراحت کننده و بی احترامی محسوب شد و این مسئله را برگشتن به دوران بت پرستی تلقی می کردند و میخواستند که این درخت و تزیینات را جمع اوری کنند. در ۱۸۹۰ وسایل تزییینی برای درخت کریسمس از المان به امریکا وارد شد و بسییار شهرت پیدا کرد نکته قابل توجه این است که اروپایی ها از درختانی که حدود۵/۱ متر ارتفاع داشته باشند اما در امریکا علاقه دارند که درختشان تا جایی که سقف ارتفاع دارد برسد.
معمولا در امریکا با لوازم که خودشان درست میکردند تزیین میشد و در المان و اروپا با استفاده از شیرینی ، بلوط ، گردو و غیره ... .
با پیدایش و کشف برق ریسه ها و چراغها برای تزیین درخت به بازار امد و باعث جلا دادن به درخت کریسمس شد و کم کم رواج بیشتری پیدا کرد به طوری که هر ساله در استانه سال نو در خیابان ها ادارات مغازه ها همه و همه درخت کریسمس برپا میدارند . در ابتدا در هر کشور از نمادهای مختلفی استفاده میشد به عنوان مثال : فرشته،شیپور ،فیگورحیوانات ،کودک ، پوشال ، این نمادها در لهستان و دانمارک استفاده میشود . در اکراین از عنکبوت و تارش استفاده میکنند و این کار براساس یک افسانه قدیمی انجام میدهند و اما به طور کلی و در حال حاضر از نمادهایی چون ابنبات عصایی ،جوراب ،گوی،ستاره،حلقه گل و..... استفاده میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید : 

دفتر تهران : ۵۴۵۹۸۰۰۰

ارمنستان : ۰۰۳۷۴۹۳۰۲۷۹۱۶