اوپلیستسیخه ؛ شهر سنگی تفلیس

اوپلیستسیخه ؛ شهر سنگی تفلیس

یکی از شهرهای باستانی و جذاب کشور گرجستان که در دل کوه ساخته شده است و به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری مهم این کشور شناخته می‌شود، شهر سنگی اوپلیستسیخه است که در نزدیکی پایتخت این کشور واقع شده و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. شهر سنگی اوپلیستسیخه از لحاظ تاریخی نیز اهمیت بسیاری برای این کشور دارد.

اوپلیستسیخه ؛ شهر سنگی تفلیس

شهر سنگی اوپلیستسیخه (Uplistsikhe Cave Town) یکی از شهرهای سنگی یا غاری جهان است که در فاصله یک ساعتی شهر تفلیس قرار دارد. واژه اوپلیستسیخه در زبان گرجی به معنی قلعه پروردگار است و در دوران بت‌پرستی قبیله‌های ساکن این منطقه این شهر را به عنوان نماد قدرت ساخته‌اند و آن را جایگاه خداوند دانسته‌اند.
 
بااین‌حال، شهر سنگی اوپلیستسیخه هیچ پیشینه مذهبی ندارد و بر طبق افسانه‌ها این شهر توسط بردگان ساخته شده است. تیشه‌های این بردگان از دو جنس طلا و آهن ساخته شده بود و اگر کارگری که با تیشه آهنی کار می‌کرد، به شکل مناسبی کار خود را انجام می‌داد، درنهایت یک تبر طلا به عنوان پاداش دریافت می‌کرد و در پایان کار آزاد می‌شد.

اوپلیستسیخه ؛ شهر سنگی تفلیس

شهر سنگی اوپلیستسیخه شامل معماری متنوعی است که قدمت آن از دوره عصر آهن تا قرون وسطی است. مانند هر شهر دیگری، ساختمان‌های متنوعی برای مراسم‌های مذهبی، اجتماعی، دولتی و سایر موارد در آن ساخته شده است. بنابراین، Uplistsikhe مرکز بزرگ مذهبی، سیاسی و فرهنگی در عصر خود بوده است.
 
از کشو گرجستان به عنوان مهد شراب یاد شده است، بنابراین جای تعجب نیست که مقدار زیادی باقیمانده از کویوری (گلدان کریستال برای شراب) در شهر سنگی اوپلیستسیخه دیده شود. مردم باستانی در توجیه این مسئله گفته‌اند که در ایام باستان رسم بوده است وقتی یک کودک متولد شد، یک خانواده یک کویوری جدید را با شراب پر کرده و آن را دفن می‌کند. سپس، هنگامی که آن کودک به سن 16 سالگی برسد، خانواده کویوری پر از شراب را به کلیسا اهدا می‌کند.
 
اوپلیستسیخه ؛ شهر سنگی تفلیس

در زمان‌های قدیم، در شهر سنگی اوپلیستسیخه بیش از 700 غار یا دالان وجود داشته است، اما امروزه تنها 150 تا از آنها باقی مانده است. زمین لرزه‌ها و ساختار خفیف سنگ منطقه، علت اصلی خسارت به این ساختمان‌ها هستند. بیشتر غارها باقی مانده در حالت اولیه خود حفظ شده‌اند. سالن‌های معروف، دروازه‌ها، خیابان‌ها، سنگ ریزه و تونل‌های مخفی باعث می‌شود بازدیدکنندگان به گذشته شگفت‌انگیز گرجستان منتقل شوند.

اوپلیستسیخه ؛ شهر سنگی تفلیس

شهر سنگی اوپلیستسیخه تنها در روز دوشنبه و روزهای تعطیلی رسمی بسته است و بازدیدکنندگان می‌توانند از 10 صبح تا 7 عصر به بازدید این شهر قدیمی بروند.

سالی تیم بزرگترین و معتبرترین کارگزار ارمنستان و گرجستان ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل نمایید :

تلفن :003793027916
دفتر تهران :02154598000


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.