مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان
نمادها، یادبودها، میدان‌ها و سازه‌های بسیاری برای گرامیداشت یاد مادر و با نام مادر در کشورهای مختلف ساخته شده است و در پس هر کدام از آنها تاریخچه و روایت مختلفی وجود دارد. مجسمه مادر یکی از این نمادهاست که به دلیل تاریخچه جالب خود، عناوین و القاب مختلفی به آن داده شده است و از احترام زیادی بین اهالی ایروان برخوردار است.

مجسمه مادر ارمنستان

 ساخت مجسمه مادر ارمنستان سابقه طولانی ندارد و به چند سال پس از سقوط دیکتاتوری استالین برمی‌گردد. در زمان حکومت استالین سعی می‌شد که در همه شهرهای شوروی سابق یک مجسمه از وی ساخته شود که محل ساخت مجسمه مادر نیز یکی از جایگاه‌های مجسمه‌های استالین بوده است.
 
مجسمه مادر ارمنستان 5 سال پس از برداشتن مجسمه استالین و در سال 1967 در این مکان نصب شد و یکی از مرتفع‌ترین نقاط این شهر محسوب می‌شود. این مجسمه بزرگ 22 متر ارتفاع دارد که درمجموع به همراه ستون‌ها و پایه‌های آن، ارتفاع آن به 51 متر می‌رسد. بسیاری از اهالی ایروان معتقدند که این مجسمه به یادبود از زن شجاعی با سوسه مایریک ساخته شده است.

مجسمه مادر ارمنستان

در مورد سمبل و مفهوم مجسمه مادر روایات بسیاری وجود دارد. برخی از اهالی آن را نماد یک مادر مبارز می‌دانند که به مانند یک مادر مبارز از فرزند خود (ایروان) محافظت می‌کند. اما عده‌ای دیگر معتقدند که وجود شمشیر در کنار مجسمه محافظ آن نماد برقراری صلح در این شهر است و این که این صلح تا ابد پایدار خواهد بود. در کنار مجسمه مادر مقبره یک سرباز گمنام به نماد از قربانیان جنگ جهانی دوم قرار دارد.
 
مجسمه مادر ارمنستان از نوعی مس چکش‌خوار ساخته شده است که باعث می‌شود در مقابل شرایط محیطی مقاوم باشد. ماده به‌کاررفته در پایه این مجسمه با بدنه مجسمه متفاوت است. پایه‌های این مجسمه از سنگ بازالت ساخته شده است که بسیار مستحکم است و امکان شکستن آن وجود ندارد.

مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان از جهات مختلفی برای مردم این کشور اهمیت دارد و به نوعی آن را نماد استقلال خود می‌دانند. هرساله در تاریخ 9 می مراسم یادبود باشکوهی در کنار این مجسمه برگزار می‌شود که دلایل مختلفی دارد. در کنار این مجسمه یک پارک با نام پیروزی قرار دارد که یادآور پیروزی شوروی سابق در جنگ جهانی دوم بر آلمان است. در این مراسم ضمن بزرگداشت این پیروزی بزرگ، از مقبره سربازان گمنام نیز تجلیل می‌شود و یاد آنها گرامی داشته می‌شود.
 
مجسمه مادر ارمنستان

اگر قصد بازدید از مجسمه مادر در ایروان را دارید باید خود را به خیابان آزاتوتیان برسانید. برای بازدید از این مجسمه و پارک پیروزی محدودیت خاصی وجود ندارد و به‌راحتی می‌توانید از آن دیدن کنید.

سالی تیم بزرگترین و معتبرترین کارگزار ارمنستان و گرجستان ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل نمایید :

تلفن :003793027916
دفتر تهران :02154598000


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.