متاکسیا سیمونیان

نگاهی کوتاه به زندگی هنرمند محبوب ارمنی متاکسیا سیمونیان 
 
متاکسیا سیمونیان نه تنها یکی از بهترین و با احساس ترین بازیگران ارمنستان بلکه از محبوبترین بازیگران تمام شوروی بود. محتوای اکثر آثار او دفاع از منزلت و حقوق زنان بود. 
 
 
 
این بازیگر برجسته در سال 1926 میلادی در عشق آباد ترکمنستان متولد شد اما پس از آن خانواده اش به ایروان مهاجرت کردند. او که در زمان تحصیل در چند اثر مختلف ایفای نقش کرده بود، به خاطر برخوداری از صدای زیبا، ظرافت هنری و محبوبیت بالاو بازی در نقش کاراکترهای ماندگاری از قبیل دِزْدِمُونا، ژولیت و کوردلیا (نمایشنامه های اتورلو، رومئو و ژولیت و شاه لیر ویلیام شکسپیر)، سوزان (ناموس از الکساندر شیروانزاده)، نوراد (آرای زیبا از نایری زاریان) برای دهه های متمادی یکی از بازیگران پیشروی ارمنستان بوده است.
او که با عناوینی از قبیل Hayfilm و Sayat-Nova به شهرت رسید، در اوج دوران بازیگریش نقش ناستازیا فیلیپوونا (رمان ابله فئودور داستایوسکی) را بازی کرد که در دنیای ادبیات یکی از شخصیت های ادبی منحصر بفرد با ظرافت های پیچیده به شمار می رود. 
سیمونیان علی رغم برخورداری از صدای فوق العاده در سینما فرصت چندانی برای نمایش این استعداد به دست نیاورد و دنیای موسیقی از هنر او بی بهره ماند. به همین دلیل وی ترجیح داد روی تئاتر تمرکز کرده و تمام وقتش را در این راه صرف کند.
گفتنی است تمام کاراکترهای ارمنی که او بازی کرده است، به شخصیت های واقعی شباهت زیادی دارند. این بازیگر توانا زندگی واقعی، غم، شادی، عشق و نفرت را با خود به روی صحنه برده و این احساسات را به بهترین وجه به تماشاگران منتقل می کرد.
واهرام پاپازیان از بزرگترین بازیگران تاریخ ارمنستان درباره او گفته است: متاکسیا راه های بسیاری برای بیان احساساتش دارد اما به نظر من بهترین آنها صدای آهنگین و الهام بخشی است که تماشگران را محو خود می کند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.