کریسمس در ارمنستان چگونه است ؟

کریسمس در ارمنستان

شب کریسمس شبی است که همه مسیحیان روحشان سرشار از نشاط شعف و مهربانی میشود، به یکدیگر عشق میورزند و هدیه های زیبا میدهند . مسیحیان در این شب با کودکان حتی اگر نوزاد باشند به اتفاق بقیه اعضای خانواده و مردم با کادوهایشان به سرعت به استقبال مسیح و تولدلدش میشتابند . این مراسم باشکوه در اچمیادزین که برای ارمنی ها مکانی بسیار بسیار مهم و مقدس به شمار میرود  با ادابی کهن و مخصوص برگزار میشود .

شب کریسمس در یکی از شهرهای اروپا

روز برگزاری جشن کریسمس دردنیا متفاوت است و دلیل این تناقض فرقی است که در تقویم گربگوربان و جولیان میلادی مشاهده میشود. کاتولیک براساس گربگوربان ۲۵ دسامبر کریمس را جشن میگیرند اما ارتودکس بر اساس جولیان ۷ ژانویه  جشن میگیرند .

گوزن یکی از نمادهایی هاست که در کریسمس مورد استفاده قرار میگیرد

لازم به ذکر است که تمام مسیحیان تا قرن چهارم میلادی ۶ ژانویه جشن کریسمس را برگزار میکردند اما بعد از رسمی شدن دین مسیحیت هم برخی کشورها به ویژه رومی ها در تاریخ ۲۵ دسامبر خورشیدرا پرستش میکردند، به همین منظور برای پیشگیری از پرستش بت ها کلیسای روم ۲۵ دسامبر را تاریخ تولد رسمی مسیح اعلام داشت.

 

ارمنستان (ایروان ) هم از جمله کشورهایی است که در ان جشن کریسمس برگزار میشود ولی مردم ارمنستان این جشن را با کمی تفاوت با سایر کشورها برگزار میکنند .کم کم در شرق کریسمس همان  ۲۵ دسامبر و همینطور ۶ ژانویه روز غسل تعمید و ظهور مسیح پا برجا ماند .

تمامی خیابان ها در کریسمس به زیبایی هر چه تمام تر اریش میشوند

به مناسبت بزرگداشت اداب و رسوم کهن کلیسا های ارامنه متکی به پاپ کریسمس و تولد مسیح یعنی هر دو ااتقاق را ۶ ژانویه جشن میگیرند . بر خلاف کشورهای دیگر که دو روز مختلف است ارمنستان به دلیل تاثیراتی که از جماهیرشوروی گرفته است به این شیوه عمل میکند .ارتدکس این مراسم کهن و مذهبی را در بعد از ظهر ۶ ژانویه برگزار میکنند و بقیه مراسم را ۷ اجرا میکنند. در ایروان از حدود ۱ هفته قبل شروع میکنند و در این بازه زمانی مراسم صورت میگیرد ، افراد در ۵ ژانویه با دعا از منازل خود خارج میشوند و بطرف کلیسا راهی میشوند، بعد از اتمام دعا چراغی را از کلیسا به همراه خود به خانه می اورند و به نشانه روشنی و لطف و برکت پروردگار ان را روی میز شام شب ژانویه روشن می نمایند.

کاسکاد یا هزار پله در یک رو برفی در کریسمس

در ایروان کریسمس نیمه های شب برگزار میشود برعکس اروپا یی ها . جالب است بدانید این مراسم  به اندازه ای برای ارمنی ها با ارزش است که اگر با مشکلات مالی روبه رو باشند برای انجام دادن امور این مراسم از دوستان و اشنایان خود پول به عنوان قرض میگیرند . مردم ارمنستان بسیار شاد، سرحال و با ذوقو اشتیاق هستند مخصوصا در مورد خوراکی ها  و اگر در روزهای کریسمس  شمارا در هنگام شادمانی و پایکوبی ببینیند به شما تنقلات و خوراکی مختلف و خوشرنگ تعارف میکنند.

مبدان معروف اپرا در شب کریسمس

ارمنستان یکی از کشورهایی است که جشن کریسمس بسیار باشکوه و بی نظیر برگزار میشود و همه جا پر از جشن و برنامه های فوق العاده است ، همه مردم مشغول شادی رقص و پایکوبی هستند و تمامی رستوران ها و اماکن عمومی دارای مراسمی ویژه است . مراسم خاص و باشکوه این جشن در میدان جمهوری برگزار میشود و همچنین هر ساله با نزدیک شدن به جشن کریسمس درخت کاج ۴۰ متری در وسط ابن میدان به وسیله شهرداری شهر ایروان استقرار می یابد وبسیار زیبا و دیدنی است ، که معمولا هر سال همراه  کنسرتی با حضور خواننده سرشناس و محبوب ارمنستان میباشد.

درحت 40 متری که در متن به ان اشاره شد ، واقع در میدان جمهوری

به شما توصیه میکنیم که حتما برای این جشن در ارمنستان حضور داشته باشید زیرا دیدنش خالی از لطف نیست ، اگر قصد سفر به ارمنستان را داشتید با تیم سالی تیم تماس حاصل نمایید.

معمولا تعطیلات کریسمس از ۳۰ دسامبر شروع میشود و تا ۸ ژانویه ادامه پیدا میکند، در این مدت شما فقط نظاره گر جشن وشادمانی در سراسر کشور خواهید بود و تمامی افراد به یکدیگر کادو میدهند و همه مشغول دادو ستد کادو میباشند مخصوصا اعضای یک خانواده حتما به یکدیگر کادو میدهند . و درب خانه هایشان برای استقبال از مهمانان باز است و دایما در حال تبریک و خوشی میباشند .

رد و بدل کردن کادو در شب کریسمس یکی از مهمترین و واجب ترین رسوماتی است که افراد انجام میدهند

خوراکی های مخصوص سال نو چیست ؟ نتقلات مخصوص سال نو در روزگارن قدیم میوه های خشک شده بوده است و همانطور که قبلا گفتم کیک و شیرینی بسیار حایز اهمیت است . یکی از شیرینی های محبوب و مشهور این شب دارین نام دارد.

کریسمس دارای چند نماد میباشد که انها را برای شما نام برده و توضیح مختصری درباره هر یک داده میشود که عبارت اند از :

کیک کریسمس: این کیکی است میوه ای که رسم دارند در شب کریسمس میل شود، اما در مجموع در این روزها همه مردم ارمنستان در حال شیرینی پختن هستند.

جوراب کریسمس : جورابی است ساق بلند که کودکان رسم دارند ان را همراه خود به رختخواب برده و در اتاقشان قراار میدهند که این جوراب با هدیه های مختلف پر شود.

درخت زیبای کریسمس

درخت کریسمس : درختی است که با جوراب، گوی های رنگی ،ربان و ریسه های رنگی کوچک تزیین شده و در خانه ها ،مغازه ها، فروشگاه ها و جای جای شهر به چشم میخورد این درخت هم میتواند مصنوعی و هم طبیعی باشد.ارمنی ها این درخت را علاوه بر جنبه تزیینی و زیبایی نماد سبزی ، نشاط ،سلامتی ، زندگی و جاودانگی میندانند.

نویل : یک اصطلاح است که در کارت ها و سرود مورد استفاده قرار میگیرد.

میدان جمهوری در یک روز برفی در کریسمس

بابا نویل : مسیول خوشحال کردن و حفاظت کردن  از بچه ها است، پیرمردی خوشروو خندان  با ریش های یکدست سفید ، لباس قرمز و کفش و کمربند سیاه که یک کسیه لبریز از هدیه های زیبا و رنگارنگ به همراه دارد .

خیابان نورت اونیو

کارت کریسمس : کارتی است که برای اقوام ارسال میشود و به منظور تبریک سال نو میباشد.

نمونه ای از کارت های تبریک برای کریسمس

جهت اطلاع از تور ها برای جشن کریسمس با شماره زیر تماس حاصل نمایید :

دفتر تهران : ۵۴۵۹۸۰۰۰

ارمنستان : ۰۰۳۷۲۹۳۰۲۷۹۱۶



 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.