جشن کریسمس چیست ؟ چطور پدید امده است ؟

کریسمس که نام دیگر ان نوئل استو یکی دیگر از نام ها یول است که خیلی مرسوم نیست اما در این مطلب به تاریخچه ان اشاره میکنیم در دین مسیحت برای بزرگداشت تولد عیسی میباشد.اکثر افراد کلیسای کاتولیک و طرفداران پروتستان این جشن را در روز ۲۵ دسامبر برگزار میکنند و برخی هم در نیمه شب ۲۴ دسامبر جشن میگیرند. البته این تاریخ ها بیشتر جنبه نمادین و سنتی دارند و بعید است که زادروز مسیح در این تاریخ باشد.کریسمس به زبان انگلیسی CHRISTMAS نوشته میشود.

در مجموع کریسمس زادروز مسیح میباشد که از رسوم کهن سکولار جشن های زمستانه ساتورنالیا تاثیر گرفته است . این جشن باشکوه در کل دنیا برگزار میشود اما نحوه برگزاری به حضور مسیحیان در مناطق مختلف ،فرهنگ ،اداب و رسوم ،مراسم های زمستانه بستگی دارد و روشهای مختلفی تا به امروز در محل ها و مناطق مختلف اجرا شده است.

جشن های زمستانه چیست ؟

شب زیبای زمستانی در کریسمس

در اداب و رسوم برخی از فرهنگ ها این جسن های زمستانه بسیار حائز اهمیت میباشد و تقریبا قسمتی از این جشن ها مربوط به کاهش یافتن محصولات و کار کشاورزی در این فصل مربوط میشود.

بابا نوئل در شب کریسمس

از نظر دینی ایستر عید پاک یکی اط مهمترین جشن ها بوده و حتی کریسمس کم اهمیت تر نسبت به این جشن میباشد. یول ،ناتالیس سولیس ایویچتی،ساتورنالیا از جمله جشن های زمستانه میباشد.

جشن ساتورنالیا :ساتورنالیا یکی از مشهورترین جسن های زمستانه در دوره رومن ها تلقی میشد. این جشن وقت تفریح و استراحت،شادی و تمام شدن قانون های مرسوم به حساب می امد .این مراسم برای ادای احترام به ساتورن در تاریخ ۱۷ الی ۲۴ دسامبر انجام میشد ولی در دوره امپراتوری به ۵ الی ۷ روز کاهش پیدا کرد .

جشن یول : این جشن خدودا در اخر ماه دسامبر و اوایل ماه ژانویه برگزار میشود و منظور از برپایی این جشن پرستیدن و ستایش خدای رعد ، انها یک عدد کنده بزرگ چوب را اتش میزدند و هر چقدر جرقه اتش بیشتر بود به معنی تعداد گوساله و خوک های متولد شده در سال اتی بود و بعد اتش میزدند ، معمولا مراسم تا سوختن تمامی کنده ادامه پیدا میکرد حتی ممکن بود ۱۲ روز هم طول بکشد.

 

از این رو که اروپای شمال جز اخرین افرادی بودند که دین مسیحیت را پذیرفتند مراسم و
جشن های انان که در دین مسیحیت مرسوم نبود در تشکیل کریسمس تاثیربسزایی گذاشت. مثلا در اسکاندیناوی همچنان به کریسمس میگویند یول که این اسم به مرور زمان در زبان انگلیسی و المانی به کریسمس تبدیل شد.


جشن ناتالیس سولیس ایویچی : این مراسم در تاریخ ۲۵ دسامبر به منظور میلاد خورشید شکست ناپذیر برپا میشد برای پرستش پروردگار خورشید بود. الگابالوس پادشاه روم این بنا کننده این مراسم بود و در زمان اریلیان بسیار بسیار شهرت داشت. ۲۵ دسامبر روز انقلاب زمستان میباشد و همچنین شکست ناپذیر بودن خورشید در برابر زمستان است .

اداب و رسوم کریسمس چیست ؟

اویزان کردن عکس حضرت عیسی در منزل و در خیابان ها،مغازه ها و در تمام نقاط شهر
تهیه کردن درخت کریسمس و دیزاین کردن ان به وسیله اجسامی چون ربان،ریسه ، گوی و...... .
خرید هدیه و ردو بدل کردن ان بین افراد .


وجود بابا نویل در شهر با کیسه ای پر از هدیه روی دوشش و با ظاهری دوست داشتنی : ریش های بلند و یکدست سفید ، لباس قرمز با اندامی چاق ، چهره ای مهربون و خوشرو .

حکایت درخت کریسمس و استفاده از ان ؟

 

تاریخچه این درخت به قرن ۱۶ میلادی در المان باز میگردد ، وقتی که مسیحی ها درختانی اراسته شده همراه خود به خانه می اوردند .همینطور در ان موقع افرادی به وسسیله چوب هرم هایی درست میکردند و این هرم ها را با چوب و شاخه های درختانی که در تمام فصول سبز هستند مانند کاج و شمع اراسته میکردند . به مرور زمان این رسم در قسمت های مختلف اروپا مورد استقبال قرار گرفت . در انگلیس در سال ۱۸۴۱ پرنس البرت که همسر ملکه ویکتوریا بود یک درخت کریسمس زیبا و با شکوه که با اشیایی چون شمع ، شکلات و ابنبات های مختلف ، میوه و ..... دیزاین شده بود به همراه خود به کاخ ویندسور اورد و این امر باعث شد که درخت کریسمس رواج پیدا کند و به مد تبدیل شود.
مشخص است که اکثر خانواده های پولدار و مرفح انگلیس از این کار استقبال کردند و مبالغ هنگفتی برای خرید درخت کریسمس و دیزاین کردن ان پرداخت میکردند. بعد ها در سال ۱۸۵۰ دیزاین و تزیین درخت کریسمس تغییر پیدا کرد و شامل چیزهای دیگری از جمله عروسک ، سازهای کوچک ، اسبای بازی ، تفنگ اسباب بازی ، شمشیر، لوازم خانگی های کوچک، بدلیجات ، خوراکی و میوه جات.

برخی از امریکایی ها درخت کریسمس را عجیب میپنداشتند و نخستین درخت در امریکا توسط المانی ها نشان داده شد و این درخت به منظور جمع اوری کمک مردمی برای کلیسا بود و در محیط بیرونی کلیسا قرار داشت اما قرار دادن این درخت برای مردم انجا ناراحت کننده و بی احترامی محسوب شد و این مسئله را برگشتن به دوران بت پرستی تلقی می کردند و میخواستند که این درخت و تزیینات را جمع اوری کنند. در ۱۸۹۰ وسایل تزییینی برای درخت کریسمس از المان به امریکا وارد شد و بسییار شهرت پیدا کرد نکته قابل توجه این است که اروپایی ها از درختانی که حدود۵/۱ متر ارتفاع داشته باشند اما در امریکا علاقه دارند که درختشان تا جایی که سقف ارتفاع دارد برسد.
معمولا در امریکا با لوازم که خودشان درست میکردند تزیین میشد و در المان و اروپا با استفاده از شیرینی ، بلوط ، گردو و غیره ... .
با پیدایش و کشف برق ریسه ها و چراغها برای تزیین درخت به بازار امد و باعث جلا دادن به درخت کریسمس شد و کم کم رواج بیشتری پیدا کرد به طوری که هر ساله در استانه سال نو در خیابان ها ادارات مغازه ها همه و همه درخت کریسمس برپا میدارند . در ابتدا در هر کشور از نمادهای مختلفی استفاده میشد به عنوان مثال : فرشته،شیپور ،فیگورحیوانات ،کودک ، پوشال ، این نمادها در لهستان و دانمارک استفاده میشود . در اکراین از عنکبوت و تارش استفاده میکنند و این کار براساس یک افسانه قدیمی انجام میدهند و اما به طور کلی و در حال حاضر از نمادهایی چون ابنبات عصایی ،جوراب ،گوی،ستاره،حلقه گل و..... استفاده میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید : 

دفتر تهران : ۵۴۵۹۸۰۰۰

ارمنستان : ۰۰۳۷۴۹۳۰۲۷۹۱۶


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.