معرفی برج ساعت بیگ بن | Big Ben 


 

لندن  و پرجمعیت ترین شهر انگلستان است و همه آن را به عنوان یکی از قدرتمندترین مراکز سیاسی در جهان می شناسند. از جمله جذاب ترین جاذبه های دیدنی این کلان شهر کاخ وِست‌مینستر (Palace of Westminster) است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و سبک معماری فوق العاده اش توجه گردشگران را به خود جلب می کند. این کاخ که پیشینه اش به قرون وسطی بازمی گردد، دقیقا در سمت شمال شرقی ساختمان پارلمان انگلستان ساخته شده و گردشگران خارجی آن را با نام کاخ بیگ بن می شناسند. پارلمان بریتانیا مهم ترین نهاد در قانون گذاری این کشور است و تصمیماتش بر کشورهای مختلف جهان تاثیر می گذارد. سران سیاسی سرزمین های مختلف به این مکان رفت و آمد زیادی دارند و این افراد بلندمرتبه در طول سفرشان از کاخ های مشهور و نزدیک پارلمان نیز دیدن می کنند. مطمئنا مهم ترین کاخِ نزدیک به این ساختمان هم وِست‌مینستر است که برج بیگ بن را در خود جای داده. از جهتی دیگر وِست‌مینستر به تنهایی ارزش فرهنگی و تاریخی والایی دارد و امروزه هنوز هم از آن به عنوان محلی برای مجلس عوام (۱) و مجلس اعیان (۲) بریتانیا استفاده می کنند. 

به طور کلی منطقه ای که کاخ وِست‌مینستر و پارلمان بریتانیا در آن قرار دارند از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار دارای اهمیت است. اغلب گردشگرانی که به این شهر می روند از این محله قدیمی دیدن می کنند؛ چرا که این بناها با تاریخ و فرهنگ انگلستان عجین شده اند.

بیگ بن هم قسمتی از کاخ وِست‌مینستر است. در انتهای گوشه شمالی این بنا، بیگ بن با شکل و شمایل هنری و زیبایش، خودنمایی می کند. بیگ بن برجی به ارتفاع ۹۶ متر است و چهار جهت دارد و در بالای هر یک از سمت های آن، یک ساعت به چشم می خورد که بزرگترین و دقیق ترین ساعت های دنیا هستند. 

ساخت این برج از ۱۸۴۳ شروع شد و در سال ۱۸۵۹ میلادی به اتمام رسید، یعنی ساعت های آن بیش از ۱۵۰ سال است که دقیق و بی نقص کار می کند. سازنده ساعت های این برج فردی به نام ایان وستورث (Ian Westworth) است که ساخت بسیاری از ساعت های مشهور جهان را در کارنامه اش دارد.

بیگ بن آن قدر مشهور و زبان زد است که آن را در تعداد زیادی از فیلم و سریال های هالیوودی هم خواهید یافت و به نوعی به نماد و سمبل انگلستان تبدیل شده است. 

علت نام گذاری بیگ بن


درباره نام بیگ بن و چرایی آن حرف و حدیث های زیادی وجود دارد به همین خاطر در همین ابتدای کلام نگاهی گذارا به این موضوع داریم.

اصلا چرا بیگ بن؟


جالب آن که نام اصلی این برجِ ساعت، به طور رسمی و قانونی الیزابت است. این نام گذاری در سال ۲۰۱۲ مصادف با جشن جوبیلی الماسی الیزابت دوم (Diamond Jubilee of Queen Elizabeth II) انجام گرفت؛ جشنی جهانی که به مناسبت شصتمین سالگرد تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم بر پا شد.

اما ساکنان انگلستان به آن برج سنت استفانِ کاخِ وست‌مینستر هم می گویند زیرا روزنامه نگاران در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا، آن را برج سنت استفان نامیدند و آن زمان تا کنون این اسم در میان انگلیسی ها رواج پیدا کرده است.

درباره نام بیگ بن نظرات مختلفی وجود دارد؛ اما طبق معتبرترین آن ها، بیگ بن نامی است که گردشگران روی این بنا نهاده اند و به دلیل استفاده زیاد از این اسم، امروزه به لقبی جهانی برای این برج تبدیل شده است. برخی عقیده دارند که این نام در ابتدا بیگ بل یا گریت بل (Great Bell) به معنای زنگ بزرگ بود؛ اما به دلیل این که در نام این برج اشاره ای هم به نام بنجامین هال (معمار بزرگ انگلیسی) شود، نامش را به بیگ بن تغییر دادند. البته این نظریه به اثبات نرسیده و بعضی ها هم عقیده دارند که نام برج بیگ بن از همان ابتدا بیگ بن بوده است.

یکی از دیگر علل نامگذاری بیگ بن به این اسم، زنگ بزرگ و سیزده تُنی موجود در میانه این بنای قدیمی است که هر ساعت به صدا در می آید و توجه اهالی لندن را به گذر زمان جلب می کند. امروزه این نام به مجموعه ساعت، برج و زنگ آن اطلاق می شود.

*بد نیست بدانید که در سال ۲۰۱۷ مقاله ای تحریک آمیز توسط راچدل هارولد (Rochdale Herald) منتشر شد که در آن چنین آمده است:

نام برج بیگ بن به محمد عظیم شان (Massive Mohammed) تغییر پیدا خواهد کرد.

این موضوع در رسانه های اجتماعی هم مورد بحث قرار گرفته است؛ اما قرار نیست چنین تغییر نامی رخ دهد و فقط واکنش های عمومی را به دنبال داشت.

سالی تیم بزرگترین و معتبرترین کارگزار ارمنستان و گرجستان ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل نمایید :

تلفن :003793027916
دفتر تهران :02154598000
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.